tips på övning

Rida innanför spåret.
Du får en helt annan känsla om var du har hästen. Du tvingas ha den lika mycket på båda tyglarna och att koppla ihop skänkeln och handen.

På Alkis fungerar det jättebra då han tar ojämnt stöd i munnen, samt gärna tränger till vänster med rumpan i samlingar. När jag jobbar honom någon meter innanför spåret är det mycket lättare att känna när han tränger in rumpan eller tar mer stöd på vänster tygeln osv.
På Fille gör jag det för ungefär samma syfte. Om jag galopperar runt fyrkantsspåret på honom så känner han att han har stöd från väggen/staketet, galopperar jag lite innanför spåret så blir han mycket mer uppmärksam på mig. Att rida innanför spåret tvingar mig även att verkligen ha koll på varje liten millimeter av hans kropp.

Har ni torka på idéer så flytta in en meter från spåret så har ni genast något att jobba med.
Dessutom är det en övning som inte sliter alls mycket på hästarna heller, eftersom att det för det mesta bara är rakt fram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback