Markarbete med alcasar

Som jag skrev i föregående inlägg så åkte vi hem till Fia för att träna markarbete i går. Det gick riktigt riktigt bra!!

Vi började ridpasset med att trava fram på en stor åttvolt och att bara fokusera på att ha hästarna framför oss och i ett friskare tempo för att komma igång ordentligt och trampa på med baken.
Vi fortsatte senare med att rida serpentiner över medellinjen där vi jobbade med att få loss hästarna runt inneskänkeln för att få dom lösgjorda.
Galopparbetet bestod sen utav att rida på två 20m volter vid A respektive C. ex. börja att galoppera ett varv på volten vid A och jobba dom runt innerhjälperna med stöd på yttersidan och sedan rida långsidan (1-1,5m innanför spåret) ner till C volten. På långsidan skulle vi rakrikta hästarna och samtidigt behålla samma låga form där han arbetade med ryggen. Och sedan rida ett varv på C volten och forma honom för innerhjälperna med stöd på ytter och så vidare..
I början hade jag lite problem med att rakrikta honom efter volterna och behålla samma form, han drog upp huvudet för att jag va lite snabb med att fånga upp honom på yttersidan. Efter några gånger när jag lärde mig hur lite jag behövde fånga upp på yttersidan för att få honom rak gick det som en dans på rosor.
Vi avslutade sedan ridpasset med att trava av dom i en lång och låg form och rida serpentiner över medellinjen.
Kunde länga tygellängden riktigt mycket, han gick i en låg och avslappnad form och kom verkligen loss i ryggen.
Han har aldrig gått så bra som han gjorde igår, det märks att han har blivit så mycket starkare nu. Han orkar nu bära sig i en lägre form i både skritt,trav och galopp. Han lyssnar både för framåt och bakåtdrivande hjälper super bra. Han har varit min i ett år nu i januari, det här året som gått har han verkligen utvecklats något enormt.

Ida följde med och tog lite kort!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback