dagens ridpass

Började med att åka till ridhuset (20min hemifrån) med ponnyn, där han fick sig ett ordentligt ridpass på över en timme.
Han gick äckligt bra idag!! Mjuk och sammarbetsvillig redan första minuterna utav ridpasset, han brukar annars kunna vara lite små dryg i början och köra med huvudet för att komma undan arbetet osv. Men idag var han verkligen den där söta lilla dröm ponnyn :')
Red lite serpentiner i trav för att lösgöra honom i bägge sidor, gjorde mycket volter, red någon meter innanför spåret för att känna att han är mellan hand och skänkel och inte tar stöd av väggen. Jobbade honom på samma sätt även i galoppen och gjorde ett par galoppombytten innan han fick komma till den roligare delen av ridpasset, att hoppa lite ;) 
Gissa om han blev glad, han blev väldigt glad! Hoppade ett kryss med två galoppbommar innan för att bara hitta rytmen och avståndspunkten och göra det hela lite enkelt. Byggde om krysset till ett räcke och skuttade över ett par gånger. 
Avslutade ridpasset med att trava och galoppera honom i en lång och låg form, precis som jag avslutar alla markarbetspass! 

världens bästa Ida följde med och agerade fotograf, bjussar på ett par bilder!



Åkte hem och åt lite lunch, då kom mamma med den briljanta iden att vi kunde åka till ridhuset med de andra pollarna också. Så lastbilen rullade mot ridhuset igen, denna gång med Alkis i :)

Jobbade Alkis på exakt samma sätt som Fille, han var dock något stark och spänd i början utav ridhuset så då la jag ner mest fokus på att ha honom lyhörd för mina hjälper. Gjorde därför mycket halter, avsakningar och igångsättningar. Även han fick alltså hoppa några skutt. 
Känslan när jag travade av honom och han sökte sig neråt i en låg och lång form och jag bara kunde länga tygellängden och hålla om och han fortsätter att gå kvar i den där formen, i samma friska tempo och jobba med hela kroppen, kände hur han verkligen höjde ryggen, den känslan - obeskrivlig! Han har verkligen blivit otroligt fin och framförallt rolig att rida nu, min fina häst! :D  




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback