beautiful horses

I Torsdags hopptränade som sagt Alkis och nu ikväll har Fille hopptränat.
Båda hästarna har varit S U P E R fina!!

Alkis hade lite för mycket energi i början utav träningen, vilket resulterade i att han hoppade omkring efter hindrena, gjorde luftsprång och hade allmänt roligt..
Vi hoppade lite olika linjer, bågar och satte sedan ihop det hela till en bana. På linjerna tränade vi på att rida på 6 språng där det egentligen var 5 normala, att rida på 5 språng där det va fyra normala osv. Förut har alkis haft väldigt svårt för det här, att komma tillbaka direkt i landningen efter hindret så att jag sedan bara kan sitta helt still sista biten för att få galoppsprången jämna genom hela linjen.
Nu behöver jag bara ta en liten förhållning i landningen, tack vare alla tempoväxlingar, halter, av- och igångsättningar som jag har tränat med honom har han nu blivit otroligt lyhörd för små små hjälper.
Nu kan jag påverka honom på ett helt annat sätt och han har blivit mera självgående.
Jag tycker verkligen att det är så himla roligt med unghästar/outbildade hästar, att man ser och känner en så stor skillnad och att allt arbete man lagt ner ger resultat, det får mig verkligen att bli motiverad!


Fille gjorde sin första hoppträning för i år på bästa tänkbara sätt. Visst han va lite små tjaffsig i början, sprang mest på och sökte nästa hinder. Men han har inte hoppat på ett bra tag, då är det klart att det är roligt ;)
Men när han fått hoppa av sig lite blev han super fin! Vi hoppade mest lite olika lydnadsövningar, några bågar och en linje på medellinjen. Otroligt bra och nyttiga övningar där det hela tiden krävdes att man hade hästen runt innerskänkeln och noggrant planerade sina vägar. Till sist satte vi ihop allt till en bana (som va ganska krånglig, haha..) och jag avslutade träningen med att hoppa linjen på medellinjen en sista gång fast högre.
Fille visade klart och tydligt att han är i topp form!! Känns som att han och jag är fit for fight inför kommande tävlingssässong.
Tränade ju för Mickael Carstedt för första gången, tycker att han var jätte bra! Engagerad, hela tiden påpekade små saker som kunde göras bättre och hade gjort väldigt bra övingar och planerat träningen väl. :)          

Kommentarer
Postat av: Estelle

Hej! Jag undrar om du har sålt ditt Anna Scarpati schabrak eller om du har det kvar? :)

2012-01-21 @ 22:53:45
URL: http://holmbeerg.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback