min bästa ♥

Finalen
De 20 bästa ryttarna gick (som jag sagt tidigare) till den avslutande finalen som reds i MSV:B (120cm).
Bedömningen var en omgång och en Winning round A:0/A. Vilket betyder att startordningen i finalens första omgång är omvänd (alltså den som varit bäst från de två kvalen startar sist av de 20 ekipagen osv). 20 starter innebär 5 placerade och därför går 5 ekipage vidare till winning rounden eller de som är felfria om det är fler än 5.
Är det tex bara 3 felfria i den första omgången så går de 2 snabbaste fyra felarna också till winning rounden.
Till winning rounden har man med sig sina eventuella fel från grundomgången.
En ganska krånglig och ovanlig bedömning vid ponnyhoppning, jag har aldrig hoppat det förut (tror jag) ;)

Den första omgången bestod utav 11 hinder varav en två kombination och en tre kombination så alltså 14 språng.
Fille va som vanligt, lite tjafsig och taggad. Det är då man vet att han levererar och går som bäst!!
Han va galet fin och jag red som jag ska.
Vi river dock b-hindret i den avslutande tre kombinationen. Vet inte riktigt varför, men bommarna va otroligt lätt rivna där i och den rullade helt enkelt ner.. MEN vi var den snabbaste fyra felaren och det var endast tre felfria utav de 20 starterna så vi kom med till winning rounden :D

(film från grundomgången)


Eftersom jag startade näst sist i den första omgången och sen hade ett ner vilket innebar att jag fick starta som nummer två i winning rounden så blev det väldigt stressigt..
Jag hade ingen aning om vilken bana det var och lärde mig den på 1min precis innan jag skulle in och hoppa..
Haha usch, jäklar vad stressad jag var.
Winningrounden gick iallafall över 7 hinder och totalt 9 språng.
När jag kom in på banan och fick startsignal tog jag några djupa andetag, repeterade banan som jag knappt kunde, ryggade Fille och gav honom ett rap i rumpan (som jag alltid gör innan jag startar!)

Han va såååååå duktig här med! Men vi fick kämpa, eftersom han inte hunnit återhämta sig något efter den långa grundomgången så blev det jobbigt för honom.
Men fighter som han är så tar han oss över hindrena på något sätt, snabbast utav alla men tyvärr så river vi in i den avslutande trekombinationen. Vilket är helt mitt fel, jag lägger honom nära och efter att ha hoppat över 20 språng så orkar han inte upp i det läget vilket är förståeligt.

(film från omhoppningen)


Men det va en tuff bana och andra placeringen blir våran!!

Sist vi var så här bra placerad i en nationell MSV:B var i Åstorp i maj och det va ju ett taaaaaaaag sen.. ;)

Min bästabästabästa <3







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback