4 hästar senare

Har varit gryyyyyym uppdatering här eller vad säger ni :D Kan ju dra lite kort vad jag gjorde i fredgas nu eftersom jag inte bloggade ;) Först skola, hade sovmorgon till 12, sånt gillar vi som bara deeen!! Hade två lektioner och sen hämtade bästa eliiin mig i hennes lilla bil, så åkte vi hem till mig och red Alkis och Ollie, hon red Alkis och jag ollie, ut i skogen en sväng, det gick grymt! efter det följde jag med henne hem till hennes placcce, och så skrittade och travade vi ut på hennes hästar och fixade med dom, och så sov jag hos henne. (y) så ja ní förstår nog varför jag uppdaterat så bra..

Idaaaaaag!!

Åkte hem tidigt. Typ direkt åkte vi iväg mot ridhuset och jag red alla 4. (Ollie, Storm, Alkis och Fille)   

Först ut blev Alkis: Började med att värma upp honom ordentligt i skritt, trav och galopp. Det är viktigt att verkligen lägga ner tid på att få hästarna varma i musklerna nu när det är kallt innan man börjar med själva "arbetet". för att undvika strekningar och skador. Sen började jag med att rida honom över en bomserie (5 bommar på volt) red över dom i trav i båda varven. gjorde mycket små volter, för att träna på att få med honom. jobbade lite mer galopparbete, att ha honom framför mig, loss i handen och följsam. gjorde tempoväxlingar, halter, avsaktningar och igångsättningar. Fick honom riktigt fin! när man sätter honom i lite "tankar" så jobbar han på mycket bättre. avslutade med att trava av honom i lång och låg form och med en ganska framåt trav. sen gjorde jag några skänkelvikningar som han gjorde suveränt!! 

Mamma gick med honom sen under tiden som jag började med nästa snygggggging Fille: mamma hade gått med honom under hela ridpasset med Alkis så han var ordentligt framskrittad, började därför trava nästan direkt. det är ingen ide´ att ens försöka göra något med honom under framridningen, han är så sur och dum då. så jag travade och galopperade fram honom. sen började jag med att rida honom över bomserien också, i båda varven. bytte varv ofta, gjorde lite halter och gick in på mindre volter växelvis med bomserien. jobbade lite mer galopparbete, med att lägga ner honom i lång och låg form och galoppera "med ryggen" Han gick skiiit bra!! avslutade med att trava av honom i lång och låg form, jobbade med att få honom att släppa bettet, han brukar hänga sig lite i bettet, men nu lossna han verkligen..  

Ollie: Red honom precis som dom andra två. men med honom fick jag jobba lite extra med att ha honom lugn och inte stressa upp sig, han är som en liten kruttbomb. men det gick bra, han va gaaaaaanska lugn. gick riktigt riktigt jävla fiiint framförallt på slutet, då slappnade han av och kunde till och med jobba i lägre form. jätte bra för honom! 

Storm: Red jag typ precis som dom andra 3, över bommar osv. Han har också lite svårt för att slappna av och verkligen komma ner i form och jobba igenom sig. Men efter att han gått en stund över bommarna, med avsaktningar och igångsättningar började han slappna av jätte bra!! Använder rösten väldigt mycket på honom istället för att bara sitta och ta i munnen på honom. han lyssnar väldigt bra på rösten så man behöver inte använda handen alls mycket!! 

Det är verkligen effektivt att åka iväg till ridhus i bland och jobba igenom dom.

Nu gör jag inte ett skiiit, skönt med lördag iallafall :D

Pussheeeejj!!             

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback