Gårdagens träning med Fille gick riktigt riktigt bra!

Överlevde en teknisk bana på 14 språng med flera kombinationer på 130cm! Ponnyn är KUNG så debuten nästa helg lär bli no problems!
Trots att vi inte har hoppat så här högt mer än några gånger så känns det inte svårt och stort.

Bara jag som måste skärpa mig så att jag inte bara "hänger med" så att det går fortare och fortare då Fille gärna springer på och letar efter nästa hinder, det verkligen lyser glädje om honom när jag styr upp mot hindrena, den ponnyn har ett självförtroende utöver det vanliga!
Han lyfte bara lite extra på benen och hoppade runt den där banan.

Nu när hindrena blir så här höga så att det extremt viktigt att ha trycket i galoppen så att man inte bara rider på fart, då får man inte dom där luftiga sprången med spänst i!
Likadant på de olika linjerna, där gäller det att inte bara mata på, utan ta en halvhalt och få trycket i galoppen.
Så bara jag sätter en galopp med tryck i, sitter still och håller samma lugn HELA banan så hoppar Fille fantastiskt fint!

Känns bra att jag vet att vi klarar av en bana på 130cm utan problem. Känns bra att jag vet hur jag ska rida nu när det blir högre. Känns bra att jag vet att Fille klarar av att hoppa dom här hindrena, att han inte behöver ta i OCH att han är samma gamla vanliga ponny trots att det blir högre, att han inte blir det minsta osäker. Det känns så jäkla bra inför Ljungby! :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback